Reviews

The Road to Sparta door Dean Karnazes | FWA Book Club

Lezen over grote atleten is super inspirerend en zorgt ervoor dat ik voor mijn doelen wil vechten, en verder wil gaan dan ik dacht dat ik kon. Daarnaast hou ik van sport, ik hou van lezen, dus waarom zou je de twee niet combineren? Dat is de reden waarom ik heb besloten deze ‘Fit With Anne Boekenclub’ in te luiden met een review van The Road to Sparta door Dean Karnazes (aka de Ultramarathon Man).

Dean draait al een tijdje mee en is waarschijnlijk een van de meest bekende ultra-marathonlopers die er zijn. He rende voorheen al 50 marathons in 50 dagen in 50 staten van de USA, won de Badwater ultramarathon 10 keer en heeft nu een diepere blik geworpen op zijn Griekse afkomst door 153 mijl te rennen van Athene naar Sparta, net als de grote Pheidippides dit in 490 BCE deed. Dit klinkt echt idioot, yep, maar het wordt nog gekker: hij deed dit enkel op het eten dat Pheidippides zou eten in die tijd. Dit zijn dus alleen vijgen, gedroogd vlees en olijven, en water. BIZAR.

Wat ik zo mooi vond aan dit boek, is dat het veel historische achtergrondinformatie geeft, naast Deans eigen hardloop-ervaringen in Griekenland. Je zou misschien denken dat je de geschiedenis rond de legendarische Griekse loper al wist, maar think again. Ik vind dat Dean prachtig uitlegt hoe geweldig de prestatie van Pheidippides daadwerkelijk was, en het boek laast daarnaast ook zien wat een geweldige loper Dean zelf is.

Ik ontmoette Dean op de London Marathon Expo dit jaar. Ik rende zelf niet eens die marathon, ik was er alleen om te fangirlen en mijn boek te laten signeren. Sorry not sorry. Hij was ongetwijfeld kapot van het handtekeningen zetten de hele dag, maar hij was zo aardig en oprecht, en dit komt naar voren in het boek en zijn schrijfstijl.

Dus, tijd voor de beoordeling! Ik vond dit boek inspirerend (net als zijn andere boeken), informatief en recht uit het hart. Als je interesse hebt in (ultra)marathon, hardlopen of de historie rondom de marathon, raad ik je zeker aan dit boek te lezen!

Liefs,

Anne

Vorige blog Volgende blog